Digitální obsah je budoucností maloobchodu, protože zkracuje hranici mezi offline a online prostorem. Vytváří „fygitální“ prostředí, které dokáže shromažďovat vstupy od zákazníků, kteří navštíví kamenný obchod, analyzovat je, zpracovat a zobrazit nejvhodnější sdělení v nejvhodnějším čase vhodnému publiku.

Již před rokem 2020, kdy bylo klíčovým slovem roku „pandemie“, jsme hovořili o digitální transformaci, apokalypse maloobchodu, omnichannel strategii, zákaznické orientaci a několika dalších tématech, která se objevovala na sociálních sítích, konferencích, akcích a veletrzích. Na této vlně se začalo objevovat mnoho odborníků a oportunistů, kteří se pomocí všech těchto pojmů snažili předpovědět budoucí trendy v maloobchodě na jedné straně a na straně druhé dát méně technologickým provozům nástroje pro boj s velkými platformami, které všichni známe, jako je například Amazon.

Poté, co jsme předpovídali nešťastný konec maloobchodu, řekněme tradičního maloobchodu, jako je konec nákupních center a „digitální transformace nebo krach“, přišla pandemie a naplnily se všechny předpovědi, které byly předpovězeny. Ukázalo se však, že s pandemií přišla i bezpečnostní opatření, kontroly kapacity a masivní nárůst online prodeje. S online prodejem se ještě více rozrostla činnost logistických a doručovacích společností. Některá odvětví zaznamenala růst obchodu nejen online, ale také v kamenných prodejnách, jako jsou supermarkety.

V té době začaly kamenné provozovny hledat způsoby, jak zákazníkům říct, aby nosili roušky, používali dezinfekční prostředky na ruce, drželi si odstup, upozornit je, že je obchod plný a že mají počkat, a dokonce jim dát vědět, zda je jejich objednávka připravena k vyzvednutí. A jak to vše přenést do fyzického prostoru? Máte několik možností: buď můžete zaměstnancům stokrát denně opakovat „prosím, nasaďte si roušku“, můžete vyvěsit varovné plakáty po celé prodejně, můžete zaměstnat zaměstnance, kteří budou počítat a kontrolovat lidi, nebo můžete všechny tyto činnosti transformovat do jedné pomocí digitálního značení.

Díky strategicky umístěnému digitálnímu panelu na prodejně můžete zákazníky v reálném čase informovat o kapacitě, protiopatřeních COVID-19, změnách v personálu, marketingové komunikaci a všech informacích, které chce prodejce svým zákazníkům a zaměstnancům sdělit. To vše při výrazném snížení množství papíru potřebného k výrobě nesčetných informačních plakátů a s možností ovlivnit fyzický prostor stejným způsobem jako prostřednictvím webových stránek nebo mobilní aplikace.

Dosud jsme hovořili o minulosti a o tom, jak digitální nápisy pomohly mnoha maloobchodníkům efektivněji komunikovat se zákazníky a zaměstnanci. Nyní si promluvme o budoucnosti.

Ještě jedna malá zmínka o minulosti: na konci 90. let. let a na začátku nového tisíciletí chtěla mít každá firma webové stránky, „protože je prostě musela mít“. V současné době nastala podobná situace v oblasti digitálního značení: každá společnost chce promítat svůj vlastní digitální obsah, realizovat omnichannel marketing, provádět digitální transformaci a další klíčové prvky, které se objevují v médiích. Pokud je toto jediný argument pro zavedení ekosystému digitálních nápisů, neděláte to správně.

Digitální obsah představuje budoucnost maloobchodu, protože zkracuje hranici mezi offline a online prostorem. Pomocí dobře nakonfigurovaného systému digitálních nápisů můžeme shromažďovat vstupní údaje od zákazníků, kteří navštíví kamenný obchod, analyzovat je, zpracovat a zobrazit nejvhodnější sdělení v nejvhodnějším čase vhodnému publiku. Jak to vypadá? Vypadá to jako interakce mezi obchodníkem a zákazníkem v online světě. Digitální obsah, a zdůrazňuji dobře nastavený digitální obsah, umožňuje přivést návštěvníky z kamenných prodejen blíže k webové stránce nebo internetovému obchodu. A v tom spočívá budoucnost maloobchodu: jestliže se během předpovědí apokalypsy maloobchodu hovořilo pouze o zániku offline prodeje a vítězství online obchodu, digitální značení přináší do hry třetího hráče: prodejny vybavené digitálními panely nebo, jak říká nový termín, který se v této souvislosti vžil, „fygitální“ prodejny. Termín, který osobně nemám rád, ale který mi umožňuje správně pojmenovat to, o čem mluvím.

A co je to za „phygital“ obchod? Jedná se o kamennou prodejnu, která díky dobře nakonfigurovanému digitálnímu systému s ucelenou strategií umožňuje vytvářet a měřit chování zákazníků během jejich návštěvy prodejny a navíc tyto informace využívat ve spolupráci s online kanálem. Překvapení! Omnichannel marketing a digitální transformace v jednom. Stručně řečeno: budoucnost maloobchodu.

Ukažme si to na příkladu zákazníka, který přišel do obchodu nakoupit. U vchodu se nachází obrazovka, která informuje o volné kapacitě prodejny. V daném okamžiku není maximální kapacita naplněna a zákazník může vstoupit.

Uvnitř naskenuje z mobilního telefonu QR kód na displeji a poté je přesměrován na webovou stránku (nebo aplikaci), která ho informuje o frontě a průměrné době čekání. Na obrazovkách různých velikostí (od elektronických štítků až po obrovské a poutavé LED panely), které jsou umístěny naproti příslušnému oddělení, se zobrazují různé akce, nabídky a informace o prodeji, které jsou v danou chvíli k dispozici přímo v prodejně.

Když přijde na příslušné oddělení, na obrazovce se zobrazí aktuální objednávka a na mobilním telefonu se objeví upozornění, že na něj brzy přijde řada. Po zadání objednávky zákazník přejde k pokladně, kde se mu zobrazí, u které pokladny má zaplatit. Po celou dobu nakupování zaznamenávají kamery a senzory informace, přičemž vždy respektují zákon o ochraně osobních údajů, a odesílají je příslušným oddělením, která analyzují, stejně jako v online prostoru, jak nejlépe zajistit zákaznickou zkušenost.

Promítání digitálního obsahu je budoucností maloobchodu a je vám k dispozici.